Városlista
2024. november 27, szerda - Virgil

Hírek

2012. Január 06. 07:49, péntek | Sport
Forrás: mno.hu/MTI - Fotó: Reuters

Az FIA is „megtörné” a Red Bull hegemóniáját

Az FIA is „megtörné” a Red Bull hegemóniáját

Radikális változásoktól nem kell tartani: idén is négy keréken köröznek majd a srácok.

Viszont a tavalyi évhez képest egy lényeges dolog azért mégiscsak változik, mely talán módosíthatja az erőviszonyokat is: 2012-ben megszüntetik a befúvásos diffúzorok használatát. Szemezgetés az idei szabálymódosításokból.

Tavaly a Brit Nagydíjon már tiltva volt a kipufogógáz padlólemez alá történő elvezetése – mely javította a leszorítóerőt. Azonban ezt az egy versenyt leszámítva a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem tiltotta be az ilyen típusú diffúzorok használatát. Silverstone-ban egyébként Fernando Alonso nyert a két Red Bull előtt...

Sokak szerint a Red Bull brutális fölényét éppen a befúvásos diffúzoroknak köszönhette. Egészen pontosan annak, hogy Adrian Newey, az osztrák csapat főtervezője tudta leginkább kihasználni a szabályban rejlő lehetőségeket. Idén azonban kisebb játszótere lesz, ugyanis a kipufogógázokat felül fogják kivezetni, hogy ez minél kevésbé legyen hatással az autók aerodinamikájára.

A versenyzők biztonságának további növelése érdekében újabb törésteszteket vezetnek be, s amelyik csapat ezeket nem teljesíti, azok nem vehetnek részt a szezon előtti teszteken.

Az FIA maximalizálja a versenyek maximális időtartamát: 2012-től négy óránál hosszabb GP-re ne nagyon számítsunk. A tavalyi Kanadai Nagydíj az időjárási viszonyok miatt tovább tartott, mint négy óra, ugyanis korábban nem volt szabályozva a versenyek hossza.

Módosítják a biztonsági autós fázisokat is: mielőtt a safety car visszatérne a boxba, a lekörözött autók visszavehetik a körüket, ezzel tiszta pályát biztosítva a vezető pozíciókért küzdőknek. Ezt a szabályt egyébként 2009-ben törölték el – úgy fest, feleslegesen.

Korábban sok kritika érte az F1-et azért, mert kevés az előzés. A tavalyi szabálymódosításoknak köszönhetően a sportág történetében 2011-ben volt a legtöbb előzés. Ez nagyban köszönhető az állítható hátsó szárnyaknak (DRS), melyet épp tavaly vezettek be. Bár sokak szerint ez is csak akkor működött megfelelően, ha a két kocsi között már eleve megvolt a megfelelő sebességkülönbség – mely ha nincs, a DRS is kevés. Mindenesetre az eredmények a szabályt igazolták.

Ezt az előzési majmolást igyekszik követni egy újabb szabály, mely szerint a védekező versenyző nem mehet vissza az ideális ívre, ha már egyszer pozícióvédés céljából elmozdult róla. Ez ugye az „egy irányváltás” szabályt módosítja, s alkalmazása egyelőre képlékeny – mert ugye a kanyarokat be kell vennie a védekező félnek is...

Az idei szezontól ismét lehet tesztelni az idény közben is: háromnapos bulit iktatnak majd be a versenynaptárba, s a helyszín feltehetően a Ferrari mugellói tesztpályája lehet. Szintén „tesztes dolog”: már az első edzésnapon használhatják összes abroncsot a pilóták, melyeket a gumiszállító a teljes versenyhétvégére bocsátott számukra. Eddig ugyanis csak három szett volt engedélyezve.

Végül essen szó a versenygépek „szívéről” is, a motorról. Idén és jövőre is marad a V8-as, 2,4 literes benzintemető, de egy-két csapat már meg is kezdte a 2014-es motorjának fejlesztését. Ugyanis két év múlva a további költségcsökkentés jegyében ismét lejjebb vesznek a hengerűrtartalomból: jöhetnek az 1,6-os V6-osok.

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 26. 07:59, kedd | Sport

Orbán Viktor: lesz folytatása az Aranycsapat mítoszának

Lesz folytatása az Aranycsapat mítoszának; ha Sárosiék és Puskásék eljutottak egykor a csúcs közvetlen közelébe, akkor az utódoknak is képesnek kell lenniük erre

2024. November 23. 08:16, szombat | Sport

Nemzetek Ligája - A törökökkel játszik osztályozót a magyar válogatott

A magyar labdarúgó-válogatott a törökökkel játszik oda-visszavágós párharcot a Nemzetek Ligája A divíziójának osztályozóján.

2024. November 20. 07:49, szerda | Sport

Michelisz: a három bajnoki címemből ez a legértékesebb

Michelisz Norbert, a túraautó világsorozat idei bajnoka szerint a három eddigi elsősége közül a mostani a legértékesebb, mert úgy érte el, hogy az idény második felében nem az ő autója volt a leggyorsabb a mezőnyben.